Saturday, May 19, 2012

Mat Jeliah dan Mat Nor Khusyairi Bin Satar

       "Celaka!! Bengang betul aku", Tempik seorang jejaka kurus berambut lurus sambil menggaru kudis buta di sikunya. "Apasal dengan ko ni Mat Jeliah?" tanya Mat Nor Khusyairi Bin Satar minta penjelasan. " Takdela, kita ni, hidup biar ada identiti sendiri, tak perlu kita ikut orang lain, Aku tak suka dibanding-bandingkan dengan orang lain, Aku adalah aku". Jelas Mat Jeliah. Terkebil- kebil Mat Nor Khusyairi Bin Satar melihat gaya sahabatnya itu, Seperti politikus-politikus jalanan yang sedang memancing undi lagaknya.

      "Apasal dengan ko ni Mat Jeliah?". Tanya Mat Nor Khusyairi Bin Satar buat kali kedua. "Ko ni bodohla! Mat Nor Khusyairi", tanya soalan yang sama dua kali bentak Mat Jeliah, Sombong benar kelakunya. "Tadi di kedai basikal Ah Chuah tadi tu, ada seorang perempuan ni", adake patut dia cakap muka aku iras-iras Aaron Aziz", Tu yang aku hangin tu. "Aku ada identiti aku sendiri tau, I tark shuke orang cakap i macam tu". Kata Mat jeliah sambil memintal- mintal rambutnya.

      Paaangg!! terperosok Mat Jeliah di bawah meja, Berbuih- buih mulutnya barangkali diserang sawan babi setelah diterajang oleh Mat Nor Khusyairi Bin Satar yang terkenal sebagai tekong utama pasukan Sepak Takraw kampungnya. " Pergi mampusla! lu". Herdik Mat Nor Khusyairi Bin Satar lantas berlalu meninggalkan Mat Jeliah yang menggelepar menahan kesakitan.

     Orang ramai yang ada di situ segara mengucapakan syabas! kepada Mat Nor Khusyairi Bin Satar atas tindakannya menerajang Mat Jeliah itu,

2 comments:

leli_elit@yahoo.com.my said...

I personally love your writing my dear. lot of meaning, indeed:)

ojousara said...

haha..funny comic in a classic way..great !